Så på Tv2 nyhetene nå om at etnisk norske familier i groruddalen i Oslo rømmer området fordi det er for mange innvandrerfamilier der. Mange foreldrene der oppe føler at deres barn er blitt fremmede i eget land og skole. En av de intervjuede var en mann som ønsket å være anonym i frykt for å bli stemplet som rasist. Han jobbet i barnehage i Groruddalen og han mente det var blitt for mange innvandrere der. Faktisk så mange at det ble en utfordring å gjøre ting i barnehagen. Man måtte hele tiden drive med språkopplæring, men ikke bare for innvandrerbarna, men også for de etnisk norske barna. De begynte nemlig også å snakke gebrokkent norsk.
Denne mannen ønsket nå å flytte fra Groruddalen da han ikke ønsket at hans barn skal bli dårlig i norsk og bli dratt med i gjenger og dårlig miljø.
Dette er litt av det man ser på skolene på Holmlia også. Et nyhetsoppslag for et par år siden viste lærere som var fortvilet over dagens situasjon. Og der også, etnisk norske barn som begynte å snakke gebrokkent norsk. Hvor er vi egentlig på vei?
De kunne også fortelle om fotballaget på Grorud som måtte legge ned laget for 15 og 16 åringer da trenerne mottok trusler fra innvandrerbarn og familier. Og det var ikke bare bagateller, men drapstrusler mot trener og hans familie.
Når jeg sitter og ser på slike innslag så tenker jeg som så mange ganger før: integreringspolitikk meg midt i rævva! Denne mannen er altså redd for å bli stemplet som rasist. Noe jeg ikke tror han er, han påpeker bare en realitet som har oppstått. Det er blitt for mange på et begrenset område. Og jeg er enig. Jeg er heller ikke rasist, men syns hensikten med integrering blir litt skylt ned i dass ved at det ikke er noen kontroll på hvor mange Norge tar imot og med hvor de bosetter seg. De blir selvsagt plassert på asylmottak rundt om i landet og har en botid på 5 år, men så vil alle til Oslo og så ender de opp på plasser med billigere husleie slik som i Groruddalen, Tøyen og Grønland.
Integrering? Nei, tror ikke det. Dette skaper bare ekskludering. Dette var også noe som ble påpekt for nesten 20 år siden da man begynte å se en opphoping på Tøyen og Grønland, men de som påpekte dette var, av andre, gjerne rasister og det som værre var. Jeg påpeker dette nå og jeg er som sagt ikke en rasist og jeg har faktisk et genuint ønske om at alle skal kunne bo sammen i dette samfunnet, men det vil ikke fungere når det er slike opphopinger!
Noen kaller Groruddalen for det flerkulturelle prosjektet og jeg er tildels enig. Det var et prosjekt for å få innvandrere og nordmenn til å få et fellesskap. Men igjen, når den ene parten blir mye større enn den andre, så blir det et problem når man føler seg som en fremmed i et eget land. Er det heldig at det blir rene innvandrerskoler og norske skoler? Nei, det tror jeg ikke. Jeg tror vi har godt av å få litt innslag fra alle kulturer, men når det nå blir rene innvandrerområder, så skjønner jeg at nordmenn flykter og lager rene norske områder. Ordet flerkulturell er blitt tynnslitt og oppbrukt av blinde politikere som ikke skjønner at noe må gjøres. Og det kan jo godt være at de skjønner at noe må gjøres, men de er like bundet som denne mannen på Grorud – livredd for å bli stemplet som rasist.
Og jeg spør igjen – hvor er vi egentlig på vei?


8 kommentarer In " Når man blir fremmed i eget land "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
september 4th 2010 at 21:20
Jeg lurer også litt på det, hvor vi er på vei…
..og jeg er redd for at det har endel med vår egen integreringspolitikk å gjøre…som dermed er med på å skape rasisme…i stedet for flerkulturelle samfunn.
Svar:
Vil nok kalle den ganske så skadeskutt også klinger vi heller til illusjonen om et flerkulturelt samfunn…
Hvilken integreringspolitikk??
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 4th 2010 at 21:40
Bare å se på USA det, eller Frankrike.. Dit er vi på vei.
Svar:
så sant så sant.. Noen ganger må man visst finne opp kruttet på nytt…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 4th 2010 at 22:48
Alle er vi til syvende og sist verdensborgere…bare vent til aliens kommer! Da blir innvandrere ikke så fremmede lenger…
svar:
??
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 10th 2010 at 18:44
helt enig.. Noen har puttet hode i sanden…Å det er ikke meg eller deg..
Svar:
Det er absolutt noen som har puttet hodet i sanden!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 12th 2010 at 22:56
Riktig et bra blogginnlegg Emoia.
Det er nok mange som etterhvert har fått merket dette “flerkulturelle eksperimentet” på kroppen. Og om de åpner kjeften for å si ifra, sin ærlige mening, så blir de uten unntak stemplet som rasister. Og om de som sier ifra er innvandrere selv, da er de liksom blitt “hjernevasket”. Ja for FAKTA skal under alle omstendigheter feies under teppet.
Huff for et samfunn vi lever i.
Det hjelper heller ikke at en gjeng med radikale kommunister (les: SOS Rasisme) stadig vekk får komme med sine utspill i mediene, hvor de rakker ned på alle de som våger å si ifra. Deres mål er væpna revolusjon, de har de ikke lagt det minste skjul på.
Dess mere kaos, jo bedre for dem. Den dagen samfunnet bryter sammen under vekten av mange idiotiske beslutninger fra våre nikkedukker av noen politikere, vil de stå klare til å lage revolusjon og skape et samfunn basert på Stalin/Lenins/Pol Pot regime. Og putte alle som er uenige med dem i kosentrasjonsleire eller henrette dem.
Er det ikke litt urovekkende at de som alltid er først ute med å stemple folk som rasister, og liksom skriker ut om toleranse og greier, har Stalin, Lenin, Pol Pot og andre despoter som forbilder?
Huff som jeg skravler. Men skal bare nevne noe til slutt. I fjor var det en dokumentar om en etnisk norsk gutt som var den eneste på skolen, blant mange innvandrer barn. Han ble mobbet og utstøtt og det som verre var. Dette ble debattert hvor mange “eksperter” var tilstede. Nei, dette var ikke rasisme det. Det var bare uvitenhet, nei det var ikke noe større å bry seg om. Omvendt rasisme det er ikke noe større å bry seg om.
Forstår godt de folka i Groruddalen. Om det var opp til meg så hadde vi fått full innvandringsstopp, stanset alle familiegjenforeninger og greier. Så gått gjennom samtlige saker siden 1970, og sjekket rulleblad. Kastet ut samtlige kriminelle innvandrere, deriblant et ukjent antall terrorister og islamister (inkludert det Mullah KREKET), og deretter forsøkt å integrere de LOVLYDIGE.
Jeg regner meg ikke som rasist jeg heller, men nå er det faen meg på tide at politikerne (og vi) tar skjea i ei anna hånd. Denne utviklingen kan ikke fortsette.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 13th 2010 at 21:06
Svar til Snillfant: Man blir fort stemplet som rasist om man sier noe i mot det flerkulturelle. På samme måte som man straks er antisemitt om man sier noe kritisk om statens Israel..
At det ikke blir kalt rasisme når den eneste etnisk norske gutten blir mobbet og plaget?? husker det programmet. Kjente jeg ble mektig provosert. For det er ille om noen blir mobbet og spesielt når det er fordi de er av feil hudfarge. Uansett hvilken hudfarge det er på hver av partene… Men man kan jo banne på at hvis det kun var en gutt fra Somalia som ble mobbet av etnisk norske, så hadde SOS Rasisme vært på talerstolen tvært!! Og det er så feil… Omvendt rasisme eksisterer… Dessverre..
Og jeg er enig i at grensen bør stenges noe. Ikke ta inn flere enn det man kan integrere i samfunnet på en forsvarlig måte.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 13th 2012 at 07:02
jmwjomay
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2012 at 21:31
tjqjfr http://scheapviagra.com/ buy viagra in usa qTBgc viagra rBqcON [url=http://vzikcialis.com/]cialis[/url] =-]
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende