Fikk noen tanker om det å dø og hvordan man kan forstå den. Eller forstå er kanskje feil ordvalg, men en måte å se døden på kanskje? For veldig mange er døden noe man forbinder med mørke, kulde, ensomhet, tap, angst og sorg. Sorgen er ganske altoppslukende.
Hva skjer etter døden egentlig? Havner vi bare i et hull i bakken eller skjer det noe mer. Finnes det kanskje noe himmel og helvette? Kanskje blir vi gjenfødt? Er mange ulike teorier, som verserer. Spørsmålet er hva som er rett for deg.
Kanskje går man tilbake til uskyldigheten? Det å bli gammel er kanskje ingen sorg. Kanskje det nettopp er en belønning for et langt liv. Et liv fult av både gleder og sorger. Et liv hvor man har sett den yngre generasjonen vokse til. Du har kanskje fått barn og barnebarn. Du har videreført dine kunnskaper om livet, dine erfaringer og du har fortalt dine minner med et fjernt blikk, som om du alltid blir tatt tilbake i tid når du forteller om dem. Deretter gjenstår det å se om dine etterkommere har hørt deg eller ikke.
Du har vært på fødestuen og tatt i mot nye, men du har også vært på kirkegården og tatt farvel med de som hadde livet talt. Den siste hvilen for en gammel og trøtt kropp. Det sa alltid min bestemor. Å bli gammel og så dø var en belønning, vi måtte ikke være triste.
Hun opplevde krigen, gravla ektemann og tre barn. Hun møtte mye motbør i etterkrigstiden, men likevel sto hun rak gjennom livet. Det er en lærdom i seg selv, som jeg en dag vil lære mine barn.
Dette er de eldre jeg snakker om, men hva med de unge som dør? De som, sett fra manges ståsted, ikke hadde livet talt. Livet var jo nettopp begynt. Kan døden være en belønning for dem også? Mange har korte liv, men det er ikke dermed sagt at de har fattige liv. Kanskje er disse som dør unge en påminnelse for oss andre, som er igjen – livet er sårbart. Ikke ta ting for gitt for man vet ikke hva morgendagen bringer.
Dette er jo selvsagt bare en tankerekke fra mitt lille hode, men hva tenker dere om døden da? Burde man feire et langt liv og se på det som en belønning eller er det politisk ukorrekt? Forventer vi så mye at sorgen skal være der når noen dør, at vi ikke klarer å se på det som en belønning? Jeg sier ikke at vi skal stå på graven å le oss fillete, men kanskje sørgmodigheten burde gi rom for hyllest for den døde på en mer munter måte også?


18 kommentarer In " Døden – skal man feire eller sørge? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
juli 16th 2008 at 00:32
Jeg tror det har litt å gjøre med den som har gått bort?
Noen synes vel at det er OK å bli sørget litt over, mens andre vil etterlate seg en noe mer lettlivet stemning.
Ta Harald hHeide Steen som hadde ønsket at man skulle lyse “fryd” over hans minne?
Se på begravelser fra New Orleans-området som vanligvis foregår til dempet bluesmusikk, men som på et tidspunkt gradvis endrer seg til noe langt mer feststemt, noe som får folk til å smile og le…
Jeg tror faktisk jeg vil foretrekke den siste modellen. Heller glade for at jeg har kunnet gi noen andre mennesker i livet et fast holdepunkt og en best mulig sjanse til å klare seg …
Minnet med glede?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 00:47
Jeg satt ved siden av en åttiåring en solrik ettermiddag. Han hadde fått seg en øl (ikke to, du vet knærne krangler litt…). I en pause så sa han: Håper jeg får dø snart. Det er så vanskelig etter at hun fòr fra meg. Barna er etablerte og barnebarna vokser opp til å bli fine mennesker. Så nå hadde det vært bra å slippe ensomheten og angsten!
Veldig fint sagt, selv om jeg ble sjokkert å høre at en mann ønsket å dø!
Datteren min på fire døde. Døden var ikke en belønning for henne… Hun hadde fortjent å leve et langt og godt liv, som de fleste andre!
Men kanskje en belønning for oss?
Vi setter kanskje pris på livet på en annen måte ETTERPÅ?
Slik som det jeg prøver å få frem her?
http://www.vgb.no/172...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 01:24
Man gjør seg ufrivillig noen tanker i ny og ne ja. Det kan ikke benektes. Samtidig skal man jo være takknemmlig for det livet man har fått?
Men samtidig er man av og til “mett på livet” om man kan bruke det uttrykket. Dvs. at det ikke spiller så stor rolle om det er slutt imorgen for man har jo fått utrettet det man med rimelighet kunne forvente av et liv.
Har man da strengt tatt grunn til å stritte imot? Hva oppnår man med det?
Kanskje 3-4 år ekstra i et norsk sykehjem med underbemanning.? Er det nå noe å trakte etter?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 01:43
Da bestefar døde feiret vi gode minner, det livet han hadde hatt og den gleden han oss hadde gitt.
Det ville gjort ham glad hadde han visst at vi feiret ham på en slik måte:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 13:27
Ja, jeg leste det med Steen Jr. Likte den jeg. Fryd over ditt minne. Og det er jo slik det gjerne blir når sorgen har sluppet taket litt.
Tror også jeg ville foretrukket den modellen du fortalte.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 13:33
Dette er jo helt klart et veldig ømtåelig tema.
Jeg jobbet i hjemmesykepleien før og møtte mange som ønsket å dø. De var ferdige, slitne og ønsket å slippe all lidelser med dårlig helse. Ei ønsket å reservere seg mot gjenopplivning om hun fikk et nytt infarkt, men ble ikke hørt.
Er fryktelig leit når barn og unge dør. Om det er en belønning eller ei blir så vanskelig å si. Men blir som du sier kanskje, det blir en subjektiv følelse. Og det man lærte av hennes død er at man ikke burde la livet gå for lut og kaldt vann, så ved den lærdommen kan du belønne deg selv? hmm.. vanskelig å forklare..
Kansje det er mer rett å si at det er belønning for eldre..?
Så er det jo også de som dør brått – var det en belønning?
Derfor tenker jeg også litt på måten å sette noen til hvile.. Bare sørge eller fryd over dens minne?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 22:44
Ofte er det vanskelig å styre tankene.. Plutselig bare spinner de avgårde..
Noen ganger er man mett på livet og blir på en måte likegyldig over det som skjer, sant det..
Må du ikke rakke ned på norsk sykehjem her.. Det er jo i tipp topp stand..!!
Eller.. ikke..
*riste oppgitt på hodet*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 22:47
Vi feiret også bestemor på den måten. Og det var godt. Og det blir jo på en måte en trøst i sorgen.. Å minnes det gode:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 18th 2008 at 17:00
Tror man kan si at å dø etter et langt liv er en belønning for de eldre.. men at barn og unge dør, er mer en lærdom for oss andre? hm..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 18th 2008 at 17:05
Jeg har ikke lest innlegget ditt, men svarer på spørsmålet:)
Og jeg synes man burde feire den og gråte lykke over den som har dødd, for den som dør kommer til et bedre sted:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 18th 2008 at 17:08
Et mulig litt raskt svar; feire … Sette litt pris på disse som forlater oss.
Ære disse med latter og kos og klemmer, og å kunne glede seg over disse menneskene. Så sant de ikke er reinspikka drittsekker … =)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 19th 2008 at 01:17
Jo, et godt poeng det der ja…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 19th 2008 at 01:18
Heheh.. Men selv drittsekker kan jo bli savnet..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 19th 2008 at 01:23
Husker en gang jeg var i begravelse til en gammelonkel….en sur, gretten, negativ gammel gubbe. Midt under prestens gode omtale av gubben , som plutselig tydeligvis hadde vært både god å snill , dunker farsan meg i ribbeina og hvisker : ” Grethe , jeg tror vi er i feil begravelse ” Jeg fikk totalt latteranfall og rømte fortere enn svint med farsan i hælene. Skal love deg morsan var lite blid de nærmeste dage……ehhhh ukene
)))
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 19th 2008 at 10:21
Hahaha…! Så festlig..!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 20th 2008 at 17:06
men skjønner jo at din mor ble litt muggen…. :p
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 23rd 2008 at 15:09
Ja takk, begge deler – avhengig av hvem som dør, hvordan de døde og ikke minst hvilket forhold man hadde til dem. Nåja, ikke så bastant ment som skrevet.
Da min mor døde i en alder av 42, var det bare sorg. I ettertid har det også vært glede over de gode stundene og alle de gode minnene.
Da min farfar døde i en alder av 79 var det også sorg i selve begravelsen. Som så gikk over i gleden over å snakke om ham og huske artige historier i sammenkomsten etterpå. Det samme da min farmor døde i en alder av 86.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 24th 2008 at 09:46
Jo, jeg ser den. Men jeg kan bli litt småsur når folk som sørger blir sure fordi andre velger å kun se det gode.. Må være rom for begge ting.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende